Ολα μου τα όργανα!

img_20170131_112239Ολη μου η «ορχήστρα» μαζί!

Δεν ξέρω τί μούρθε κι άπλωσα όλα μου τα όργανα στο σαλόνι, παλιά και καινούργια, αγορασμένα και ιδιοκατασκευές, όλα όλα, για να τα φωτογραφήσω. Βιαστική δουλειά, όμως μου πήρε όλο το πρωί!

Είναι χωρισμένα στο περίπου σε κατηγορίες, χορδόφωνα, αερόφωνα με γλωσσίδι, αερόφωνα με μεμβράνη κι αερόφωνα πνευστά, μεμβρανόφωνα κρουστά, και ιδιόφωνα.  Σχεδόν όλα είναι μουσικά όργανα που παίζω, κάποια όχι και τόσο καλά όπως το berimbau όπου έμαθα ρυθμούς αλλά δεν ολοκλήρωσα την τεχνική, το didjeridoo όπου δεν κατάφερα να μάθω κυκλική αναπνοή, και ελάχιστα δεν τα ξέρω σχεδόν καθόλου, όπως το μαντολίνο και το nay που δυσκολεύομαι να βγάλω ακόμα και ήχο, ο ζουρνάς που τον παράτησα λόγω άσθματος, το doudouk που το πήρα με χαλασμένο γλωσσίδι, η γκάιντα και η ασκομαντούρα που (αν και ξέρω να τις παίζω) τις παράτησα γιατί τρύπησαν τα ασκιά τους και δεν έβρισκα (τότε) κάποιον να φτιάξει καινούργια.

Η φωτογραφία δεν είναι καλή κι επιφυλάσσομαι να την ξανακάνω αργότερα. Στο μεταξύ σας τα παρουσιάζω πιο αναλυτικά:

img_20170131_112648

Κάτω από τις τρεις κιθάρες (η κλασσική είναι του πατέρα μου, πάνω από 30 χρονών όργανο) είναι το μαντολίνο, ένας Ιρανικός Κεμεντζές (τρίχορδη λύρα), ένα ινδικό μονόχορδο το «εκτάρα»  κι ένα berimbau (έχει σπάσει η κολοκύθα του ΄κι έμεινε το τόξο). Και τα τρία τα έχω φτιάξει εγώ. Βλέπεις ακόμα μερικές jaw-harps, thunder stick, καλίμπες, δυό κλάβες που έφτιαξα, ένα καξίξι (shaker που παίζεται με το berimbau) μια βουβουζέλα αποκριάτικη και μερικά λέρια και κουδουνάκια.

img_20170131_112626

Από πάνω αριστερά Μπεντίρ, νταϊρέδες και ντέφια, μερικά από τα οποία έχω φτιάξει εγώ, όπως και το κόκκινο talking drum από γλάστρες, το τουμπί (κρητικό νταούλι) και το μεγάλο τουμπελέκι που είναι οριζόντιο (φτιαγμένο με βάση το ελληνικό τουμπελέκι που εκτίθεται στο μουσείο ελληνικών λαϊκών οργάνων). Επίσης τα δύο τουμπελέκια μου, δίπλα στο τουμπί μια μουγκρινάρα (η ελληνική quica) που γκαρίζει σα γάιδαρος κι από πίσω ένα τούρκικο τύμπανο που δεν ξέρω πως λέγεται. Αριστερά κάτω ένα πήλινο τουμπελέκι που έχω επισκευάσει, απάνω του ακούμπησα ένα Jingle stick με κουδουνάκια που ο ήχος τους θυμίζει τις τροξαλίδες του καλοκαιριού και τα δύο στρογγυλά κρουστά πάνω στο τραπεζάκι είναι ένα είδος τάμπλας που σκαρφίστηκα εγώ.

img_20170131_112909

Δύο πιατίνια που τα παίζω και με δοξάρι, δύο μικρά gong (αιγυπτιακό και ταϊλανδέζικο) και το αγαπημένο μου gong από ένα ταψί της μάνας μου…..

img_20170131_112729

Λοιπόν από πάνω αριστερά… δύο μπογκάκια από καλάμι μπαμπού που έφτιαξα, από κάτω οι καλίμπες οι κλάβες (τα δύο ξυλακια) και τα shakers, το μακρύ ζωγραφιστό είναι didjeridoo, το κόκκινο είναι rain stick, κρόταλα, ένα quiro (λατιν ξύστρα) και δύο ξύστρες που εφτιαξα πρόσφατα, μαράκες από καρύδα που έφτιαξα, διάφορα άλλα σείστρα, μια ροκάνα, ένα τρίγωνο ορχήστρας, egg shakers, ένα shekere (στο δεξί πόδι του τραπεζιού) , δύο τσόφλια καρύδας που σκέπασα με δέρμα….

img_20170131_112759

Μερικές από τις φυσαρμόνικες με το κολάρο που φοράω για να παίζω φυσαρμόνικα μαζί με την κιθάρα, δίπλα οι μαντούρες (μόνο μία δεν την έχω φτιάξει εγώ) και δίαυλοι Τσουμάρα από την Αφρική (στην τουρκία τα λένε sipsi), το κίτρινο είναι kazoo, από πάνω δίπλα στα λέρια, δύο παράξενα μαραφέτια που δε θυμάμαι πως λεγονται, ελληνικά τα λέμε γουργούρες και είναι μεμβρανοφωνα που παράγουν ήχο με την τριβή, δίπλα ένα κρόταλο, τρία τυμπανάκια ρακατάκ (από αυτά που παίζουν και στο Θιβέτ), μια νουνούρα κι ένα φύλλο (ξέχασα να βάλω νουνούρα φτιαγμένη απο κέλυφος σαλιγκαριού). Στη μέση περίπου τα μεγάλα κύμβαλα είναι βεδουίνικα, μαροκινά, δίπλα είναι τα θιβετιανικά και τα μαροκινά καμπανάκια και μερικά ζευγάρια ζίλια, οι δύο μπουρούδες που έφτιαξα και δυο ξύλινα κουτάλια που κάνουν πολύ θόρυβο!

img_20170131_112842
Αερόφωνα με γλωσσίδι

img_20170131_112955

Από πάνω, όρθιες οι ευρωπαϊκές φλογέρες (flageolet) είναι τα πρώτα όργανα που έμαθα να παίζω μαζί με τη φυσαρμόνικα. Ορθιος επίσης είναι ο ζουρνάς. Κάτω, ένα Shakuhatsi που έφτιαξα (αλλά πέτυχα μόνο τον ήχο του στις 4 νοτες), ένα βουδιστικό κινέζικο φλάουτο με παράξενο επιστόμιο που λέγεται Φοίνιξ και είναι το αγαπημένο μου, ένα καλαμένιο κι ένα μεταλλικό nay, μια ινδική και μια ταϊλανδέζικη φλογέρα (Khlui) ένα μικρό καβάλ (θρακιώτικη φλογέρα), μια καλαμένια Κένα των Ανδεων, ένα κινέζικο φλάουτο με μεμβράνη που δυναμώνει τον ήχο του, ένα αρμένικο doudouk (είδος όμποε με διπλο γλωσσίδι), ένα διπλό φλαζολέ, μια ρουμελιώτικη φλογέρα, ένα σφυροχάμπιολο (γυρισμένο ανάποδα και δε φαίνονται οι τρύπες του) μια βουλγάρικη φλογέρα και οι μεταλλικές φλογέρες της Ιρλανδίας που είναι και τα πιο πολυ-παιγμένα μου όργανα. Τέλος, δύο φλογέρες τρόμπες και δυο σφυρίχτρες. Αριστερά η μεγάλη διπλή φλογέρα είναι Ινδιάνικη, στη μέση έχω βάλει μια λαλίτσα (που της βάζεις νερό και κελαηδάει) δίπλα είναι μια μεταλλική Κένα σκαλιστή, πανέμορφη, από κάτω μια μεγάλη και διάφορες μικρές Οκαρίνες. Φαίνεται η γωνία της πράσινης μελώδικας που έχω από παιδάκι. Και φυσικά η μύτη του παπουτσιού μου, το πιο σπουδαίο μου ρυθμικό όργανο, αυτό που μου είπε ένας βοσκός που έπαιζε σφυροχάμπιολο στα Παλιά Ρούματα «παιδί μου αν θες να μάθεις κρητική μουσική, ένα πράμα θα θυμάσαι πάντα, να χτυπάς το πόδι σου σωστά στο χρόνο».

img_20170131_122409

Δε φωτογράφησα ξεχωριστά τη γκάιντα, αλλά μόνο την ασκομαντούρα που αγόρασα από το Μανώλη το Φαραγγουλιτάκη (Μπαξέ) το δάσκαλό μου στα Βορίζια.  Ο ασκός είναι άχρηστος αλλά το ξυλόγλυπτο στέλεχος πιστεύω είναι έργο γνήσιας κρητικής παραδοσιακής τέχνης και αξίζει προσοχής.

 

Σχολιάστε

